Sunday, October 11, 2009

SERVICE LEPAS RAYA


Salam.

Alhamdullilah hari ni selsema saya dah pun baik dan saya tak perlu berjumpa doktor untuk makan ubat selsema yang selalunya membuatkan kita mengantuk dan beberapa pil yang lazimnya perlu di telan akibat selsema.

Cukup sekadar berbekam di dada untuk mencairkan kahak dan legakan batuk/perit tekak disamping amalkan madu kaula satu sudu selepas bangun pagi dan sebelum tidur. Saya hanya ambil sebiji sahaja 'panadol soluble' pada hari pertama saya terkena selsema. Bayangkan berapa banyak penjimatan yang saya perolehi. Pertama tidak perlu mengeluarkan kos ke klinik dan kedua saya tidak perlu menelan ubat yang banyak-banyak tu...... sayangi tubuh badan anda dari bahan-bahan kimia yang terkandung dalam ubat-ubat yang kita telan.

Syawal hampir berlalu,tapi minggu depan masih banyak jemputan open house yang perlu dihadiri. Ramai kawan saya dan Najmi yang menunggu sehingga anak-anak mereka habis peperiksaan PMR untuk buat open house. So minggu depan dapur tak berasap lagi lah nampaknya.Dapat berehat sket ....... Alhamdullilah.

Minggu lepas (ahad) saya dan suami dah nekad untuk buat service (berbekam) sebab badan dah rasa berat akibat banyak makan dan kurang exersice. Dulu memang kami suka berjogging di hari minggu. Bila kaedah bekam boleh dilakukan sendiri di rumah saya rasa ianya lebih realistik dari berjogging -- lagi sakit badan bila lepas berjogging - penat,sakit kaki dsbnya (ini pengalaman saya, tak tahu orang lain mungkin better dgn berjogging).

Hasil berbekam badan rasa ringan,lebih sihat dan tak ada stress langsung (w/pun anakku sedang berjuang dengan PMRnya - dia lagi cool walau tak berbekam he ...he .... yang dia ingat nak cepat habis periksa aje... banyak projek dgn kawan-kawan menanti)

Alhamdullilah,syukur pada nikmat sihat yang Allah berikan pada kami berdua. Bacaan darah masih optimum range antara 130/80. Bacaan gula dalam darah -- oppps tak boleh check sbb reader 2 kena bawa gi service dulu...tapi saya yakin ok sebab tak ada simptom kencing manis yang saya hadapi. Syukur sangat. Tq ALLAH

Wassalam.

* Bacaan blood pressure saya yang di catat pada minggu lepas.

No comments:

Post a Comment