Tuesday, September 1, 2009

BUBUR LAMBUK KG.BARU


Salam. Semalam saya dan anak-anak ke Masjid India untuk mencari baju raya.Dari pasaraya Sogo yang memang sentiasa penuh dengan orang akibat 'SALE', saya sempat meninjau bazar yang menjual segala persiapan hariraya yang ada di sekitar Masjid India. Pelik juga orang tak berapa ramai,hanya terdengar suara jeritan peniaga yang menawarkan jualan mereka.Orang berjimat agaknya.

Selepas membeli beberapa keperluan,saya dan family beredar dari situ dan menuju ke masjid Jamek Kg.Baru untuk menunaikan solat Zohor. Jam 3.00 ptg ramai juga berhenti untuk solat dan ada juga yang nampak sedang berehat, maklumlah puasakan. Saya dan anak-anak juga mengambil kesempatan melepaskan lelah dikoridor masjid. Memandangkan solat Asar hampir masuk saya dan keluarga mengambil keputusan untuk menunggu solat Asar terlebih dahulu sebelum beredar dari situ.

Azan Asar berkumandang. Habis aja azan, satu pengumuman dibuat mengajak orang ramai yang beratur di luar pagar masjid( dah siap beratur panjang utk dapatkan bubur lambuk) menunaikan solat Asar berjemaah terlebih dahulu. Bubur lambuk akan dibahagikan selepas solat Asar dan keutamaan untuk para jemaah.

Imam masjid memberikan nasihat yang ikhlas supaya yang wajib itu di dahulukan dan kemudia n disusuli dengan rezeki Allah (bubur lambuk). Walau pun kelihatan ramai yang bersolat jemaah tapi barisan di luar pagar masih panjang menunggu dan terus menunggu ??????? Selepas solat Asar barisan jemaah masjid yang agak pendek dibandingkan dengan yang di luar di berikan bubur terlebih dahulu. Alhamdullilah

Disebabkan saya (jemaah muslimat) tidak perlu beratur dan dah mengambil bubur, saya mengajak suami beredar dari barisan jemaah muslimin. Cukup dua bungkus untuk kami anak beranak,rezeki suami boleh jadi rezeki orang lain.

Saya meninggalkan masjid Kg.Baru dengan memberi peringatan pada diri saya sendiri,anak-anak serta suami supaya memperbetulkan nawaitu ketika berada di rumah ALLAH. Semoga Allah S.W.T melindungi kami,meluruskan jalan kami dan menerima taubat kami. Amin


Wassalam.

No comments:

Post a Comment