Tuesday, September 29, 2009

RAYA OH RAYA

















ALAHHUAKBAR,ALLAHUAKBAR,ALAHUAKBAR
ALLAH MAHA BESAR

Salam untuk semua.

Selamat Hariraya Aidifitri Maaf Zahir dan Batin. Cepatnya masa berlalu, hari ini dah pun 11 Syawal, suasana raya masih ada ,saya ada dua tiga jemputan ke rumah terbuka hujung minggu nanti. Anak-anak pun sibuk nak buat rumah terbuka untuk kawan-kawan sekolah,tapi saya diamkan dulu sebab saya ada tempahan kek untuk disiapkan. Saya akan tunaikan hajat anak-anak bila dah ok sikit nanti.Moga Allah permudahkan segala urusan dan diberikan kelapangan.InsyaAllah.

Cerita raya, seronok, gembira dan duka. Alhamdullilah semuanya Allah telah tentukan.Rutin tahun ini raya dirumah mak sahaja tunggu tetamu datang,ada khabar duka mak mertua jiran meninggal betul-betul selepas orang mengerjakan solat Aidilfitri. Meninggal dalam tidur akibat sakit tua. Inallilah ..... semoga aruah ditempatkan bersama para solihin. Saya mak dan adik sempat ziarah jenazah sbb tu kami tak ke mana-mana raya pertama tu.

Raya kedua,kerumah satu-satunya abang saya.Makan ayam madu bakar.... yum....yum semua orang suka ...... lebih 15 ekor ayam dibakar kesian tuan rumah berpeluh-peluh tapi abang nampak gembira dengan kehadiran adik-adik yang pulang dari perantauan (Kl je mcm jauh sangat????) Kat rumah abang saya sempat promote bekam - modelnya mak saya lah -sakit lutut katanya. Makan daging banyak sangat (satu periuk sup gear box dll kat rumah mak raya pertama tu,siap dgn straw lg.)

Model kedua,kakak ipar saya (tukang jahit yang mahir dan berjaya) sakit tengkuk banyak tempahan tahun ni. Saya dengan rela hati tolong bekamkan bahu dan tengkok kakak. Selesa dan ringan sikit katanya.Alhamdullilah.

Raya ketiga, jangan tak percaya pergi picnic dengan sanak saudara dekat water fall (dlm felda) Masih original dan ramai yang x tahu ada water fall kat situ. Kami anak beranak aje yang ada. Mula-mula risau sbb ada anak kecil dan dalam hutan pulak tu, tapi Alhamdullilah semuanya ok.
Pergi pagi jam 1.00tgh balik rumah adik lunch dengan sup daging lagi, ikan siakap masak kicap,sotong goreng dan sambal ikan bilis + petai. Sedapnya ........

Raya keempat,jalan-jalan nun ke Kota Bahru, nak ziarah saudara mara tak ada sangat sbb mak saya anak tunggal. Contact kawan Sue (adik saya) tuan punya hotel Ridel kat tepi sungai Kelantan tu. Best juga sekali sekala melancong raya. Pergi pasar Siti Khadijah,makan-makan,ambil gambar dan rehat.

Raya kelima ke Rantau Panjang lah pulak. Berjam-jam baru boleh masuk ke area parking, tempat orang bershopping tu. Letih tapi dah tau kalau musim-musim raya macam tulah,tumpang meyibuk lah juga kita. Seronok dapat beli apa yang dihajati walaupun dalam kepanasan dan ramai orang. Balik ke Trg,singgah Jerteh pekena gear box lagi.Dah standby kotak bekam dalam kereta. Penyelamat kalau pening (darah tinggi) atau apa-apa komplikasi.Alhamdullilah hampir tak ada.

Jumaat balik KL back to normal. Home sweet Home. Jumpa lagi.

Wsalam.

No comments:

Post a Comment