Monday, August 10, 2009

APA KHABAR MAKCIK ENON?

Ini gambar mak saya dan makcik
Enon(tudung putih)

Pagi ini saya teringatkan Makcik ini yang memang saya kenal dah lama.Sekali sekala kelibatnya muncul di rumah anaknya kat sebelah rumah saya.Makcik ni tinggal kat Senawang. Satu hari Makcik Enon minta anaknya buat temujanji dengan saya untuk berbekam.

Makcik ni menghadapi masalah sakit-sakit sendi dan lutut. Itu lumrah bagi orang yang telah berusia 60an. Dia mengadu sukar untuk sujud dan rukuk semasa solat dan susah nak tidur. Satu yang saya perasaan daya ingatan Makcik Enon juga makin kurang sebab dia akan bertanyakan saya soalan yang sama dua tiga kali. Malah kadang-kadang dia lupa nama saya.

Saya mula membekam bahagian belakang dan lutut Makcik Enon. Mencari titik asas bahagian yang sakit, (boleh rujuk buku bekam m/s 114) dan dilakukan berhati-hati kerana kulit bagi warga tua memang amat sensitif.

Saya berjanji untuk sambung membekam Makcik Enon esoknya disebabkan tidak mahu memudaratkan beliau dengan kesan luka yang banyak.

Bila saya datang pagi esok dengan tersenyum Makcik Enon bagitahu saya lututnya dah ok dan pagi tu dia solat subuh dengan tidak payah menahan sakit.Alhamdullilah.

Saya meyambung kerja-kerja membekam dan Makcik Enon berjanji untuk selalu berbekam untuk melancarkan perjalanan darah dan merawat kesakitan yang mengganggu rutin hariannya.

Sampai hari ini saya masih belum nampak kelibatnya dan saya rasa terkilan kerana belum dapat membekam Makcik Enon untuk merawat bagi meningkatkatkan daya ingatannya (rujuk m/s 124 titik asas bagi tingkatkan daya ingatan dan konsentrasi).Mana tahu dengan usaha dan ikhtiar yang sedikit ini dengan izin Allah Makcik Enon tidak ke arah nyanyuk yang teruk.

Untuk Makcik Enon, saya doakan beliau dipanjangkan umur dan diberikan kesihatan dan kesejahteraan yang berpanjangan.Amin

No comments:

Post a Comment