Wednesday, August 19, 2009

MURAH DAN BERFAEDAH

Assalamulaikum semua.

Syukur pada Allah S.W.T bertemu lagi kita. Saya masih diberi Allah nikmat kehidupan yang tak ternilai harganya. Sekali sekala teringat juga untuk muhasabah diri,andai dijemput Allah bagaimana ya? Saya sentiasa berdoa semuga segalanya dipermudahkan dan saya redha akan ketentuanNya. Membaca susur kehidupan Allahyarham Ustaz Asri (Rabbani) menjadikan saya menginsafi diri dan meneliti kekurangan yang ada.

Mungkin terlalu jauh untuk mencontohi sifat-sifat baik yang ada padanya tapi masih belum terlambat untuk memula dan melakukannya. InsyaAllah.

Kepada semua pelanggan alat bekam yang saya hormati. Di sini saya ingin berkongsi pengalaman dalam menjaga alat bekam yang dikatakan murah ini tapi bagi saya khidmat dan faedahnya amat bermakna sekali untuk saya meneruskan kehidupan hari ini.

Perkara yang sering dialami bila menggunakan alat bekam ini.

1. Punat merah tercabut dari cup.

Jangan dibuang kerana masih boleh digunakan,iaitu dengan meletakkannya kembali di hujung cup dan gunakan pump seperti biasa. Yang penting jangan hilangkan punat merah merah itu.

2. Pum seakan longgar dan tidak boleh melekatkan cup pada kulit.

Buka bahagian atas pum dan bersihkan dengan sehelai tisu pada getah dan spring yang ada dalam pump . Biasanya getah dan spring diselaputi dengan benda yang berminyak/berair selepas aktiviti bekam dilakukan beberapa kali. Setelah bersih ia boleh digunakan semula.

3. Cup retak/pecah.

Cuba elakkan daripada cup jatuh atau menggunakannya dengan cara yang tidak betul.


4. Simpan ditempat yang kering

Saya menyimpan alat bekam dalam sebuah bakul yang berupa seperti penapis. Selepas digunakan basuh/lalukan dengan air dan sejatkan di dalam bakul tersebut. Insyallah alat bekam akan sentiasa kering dan mudah digunakan bila perlu.


Jika tuan/puan ada mempunyai cadangan atau pandangan yang baik untuk kepentingan kita bersama sila emailkan pada saya di kak_e65@yahoo.com atau hubungi saya di 019 6493155.

Selamat Datang Ramadhan.

~Ya Allah berikan saya kesempatan untuk bersama Ramadhan tahun ini~ Amin


No comments:

Post a Comment