Thursday, August 13, 2009

H1N1 DAN DEMAM

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.Syukur pada Allah S.W.T walaupun semua ahli rumah ni dah terkena demam (suami,Najmi,Aqilah.Atikah dan Afiqah) minggu lepas tapi saya masih bertahan dan sihat walafiat.

Menjaga anak bujang saya Najmi yang diserang demam mencecah 40 darjah celcius menguji kesabaran saya. Tidur meracau, payah makan ubat dan minum air menjadikan saya jururawat yang tak bertauliah(shif mlm). Saya berjaga malam untuk dia makan ubat,minum air atau memantau suhu badan. Najmi dapat jangkitan demam dari sekolah selain aktif kat padang bola setiap hari.

Hari pertama lembik semacam,walau makan ubat panas masih tak kurang,hari kedua saya mula ambil set bekam dan membekam badan dia.Dari luar cup dah nampak wap dari panas badan dia.Macam biasa walaupun berperang untuk bekam darah saya paksakan juga untuk dia pulih cepat dari demam.Saya berikhtiar supaya demam dia tak berlarutan dan minta dijauhkan dari virus yang menjadi sebutan ramai sekarang.

Hari ketiga dah nampak makin pulih dan petangnya dah minta izin untuk keluar meneman kawan-kawan ke klcc mencari baju dan kasut raya. Sambil berseloroh saya cakap 'kalau ibu kena berjaga lagi malam ni sbb abang demam sila tidur kat luar' sambil ketawa dia cakap dia dah betul-betul sihat.

Alhamdullilah dia dah sihat sedangkan ada kawan-kawan sekelas yang hampir seminggu tak ke sekolah kerana demam.

Suami saya demam satu hari esoknya dah pergi kerja,begitu juga anak-anak perempuan yang demam (agaknya berjangkit dari abang) tapi tak berlarutan.Semua saya usahakan dengan mengambil ubat diklinik dan rawatan bekam sebagai alternatif kedua.

Ahli keluarga saya juga mengamalkan makan madu dan kurma setiap hari. Agaknya sebab itulah virus tak hinggap lama kat tubuh badan kami.Alhamdullilah.

Apalagi yang mampu kita lakukan selain berusaha dan bertawakal kepada Allah supaya dijauhkan dengan wabak penyakit ini. Jumpa lagi.

Inallilah ...... Dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali, sedang saya leka dengan entry ini sms berbunyi dari suami `Vokalis Rabbani Asri Meninggal Dunia'. Saya peminat saudara Asri,terpana dengan zikir-zikir yang dialunkannya terutama di channel astro 106.

Semoga rohnya ditempatkan bersama para solihin .Amin


Nampak tak wap panas yang keluar dan melekat kat cup tu....
Lepas bekam nilah anak bujang saya dah ok seperti sedia kala.Tak lembik macam sayur lagi.

No comments:

Post a Comment