Wednesday, August 26, 2009

REZEKI RAMADHAN

Alhamdulillah,Segala Puji Bagi Allah. Hari pertama ramadhan kami sekeluarga dah dapat jemputan berbuka puasa kat rumah jiran sebelah(adik saya lah tu).Satu hari menahan lapar dengan berpuasa,kemeriahan berbuka amat terasa dengan semua adik beradik berkumpul.

Yang paling seronok melihat telatah anak-anak kecil sekitar umur 5 ke 6 tahun yang baru mula belajar berpuasa. Semua nampak keletihan dan tak bermaya. Saya sempat memujuk Afiqah supaya sabar dan melayannya membaca buku atau menonton tv bersama.Alhamdullilah Afiqah berjaya puasa penuh pada hari pertama.

Anak buah saya Syafiqah 6 tahun juga berpuasa. Sedihnya 5 minit sebelum waktu berbuka dia dah mula minum air yang terhidang di depannya kerana terlalu dahaga. Mula-mula ayah di (Pak Su-adik bongsu saya) memarahinya tapi saya mula pujuk Shafiqah dengan mengatakan Allah terima puasa dia sebab dia tak sengaja minum air tu. Kesian Shafiqah.

Apa pun yang berlaku saya melihat ini sebagai satu proses pembelajaran untuk anak-anak kita menghadapi dunia mereka di kemudian hari. Anak-anak yang berusaha untuk berpuasa perlu di kasihi dan disayangi melebihi pada hari-hari biasa kerana pengorbanan mereka untuk tidak makan atau minum sehari suntuk.Hargai usaha mereka dan berikan galakan pada hari berikutnya tanpa sebarang paksaan.

Latihan ini akan kekal dalam ingatan mereka sehingga mereka dewasa.InsyaAllah



Gambar - Syafikah,Abah & Ummi serta adiknya Alia.

No comments:

Post a Comment