Wednesday, August 12, 2009

UJIAN ALLAH DAN REDHA KITA

Subhanallah Maha Suci Allah, baru semalam saya teringatkan makcik Enon dan pagi ni saya diberitahu oleh anak beliau Makcik Enon terjatuh dirumahnya (tinggal sorang setelah kematian suami mcm mak saya) mukanya bengkak dan badan-badannya lebam. Dia mengadu ada tak kena pada matanya akibat jatuh tersembam ke lantai. Anak-anak akan bawa dia ke klinik ari ni dan saya akan bertanya khabar tentang beliau nanti.(ada kesempatan hujung minggu ni nak ziarah dia)

Tersentak dengan berita tu,saya terus menelefon mak kat kg. Seperti biasa suara ceria menandakan mak saya masih sihat walafiat cuma katanya 'aku sakit lutut tak leh tido,makan langsat banyak sangat'.Ni baru lepas berbekam keluar buih kat lutut aku'.Ini benda yang biasa saya tengok bila membekam orang yang sakit lutut. Toksin yang keluar bersama darah kotor akan melegakan mak saya. Saya yakin itu berdasarkan pengalaman sendiri dan orang lain.

Kenapa kita selalu kena mengamalkan bekam?.Ibarat kita makan makanan yang tak berkhasiat dan keluar melalui najis yang nyata hampas makanan yang tak membawa erti apa-apa pada tubuh badan kita. Begitulah amalan berbekam, satu alternatif bagi mengeluarkan toksin dan bendalir kotor yang berada dibawah permukaan kulit kita. Kekotoran yang keluar menjadikan kita sihat dan bertenaga seperti lepas kita ke bilik kecil. Bayangkan kalau dua tiga hari hampas itu tidak di buang .....................???????? dan toksin melekat bertahun2 dalam tubuh tanpa dibuang.........??????? kanser,strok,gout dan macam2 akan menyapa kita. Usaha,tawakal,redha dan renungkanlah.


Sunnah Qouliyah yang Menganjurkan berbekam

Hadith : Dari Ibnu `Abbas r.a:

Ertinya :

"Kesembuhan itu terdapat pada tiga perkara yakni minum madu,sayatan alat bekam dan kay dengan api. Sesungguhnya aku melarang umatku dari `kay'.

(Shahihu Albukhari,Ath-Thibb,Juz1,hal 5680)

Kay - cara pengubatan dari bahan tumbuhan dibakar dan ditusuk ke kulit.


Hadith : Dalam riwayat Tirmizi dri Ibnu Mas'ud dari riwayat Baihaqi

Ertinya :

"Aku tidak berjalan di hadapan sekumpulan Malaikat pun pada malam aku diisra'kan kecuali mereka berkata `Wahai Muhammad,perintahlah umat kamu agar berbekam!"

(Shahihu Al-Jami':5671)


Sila rujuk bab 2 m/s 10 hingga23 mengenai SUNNAH QOULIYAH YANG MENGANJURKAN BERBEKAM dalam buku Penyembuhan Penyakit Kaedah BEKAM Cara Rasullulah s.a.w


Sekian yang baik itu datangnya dari Allah untuk kita renung dan kongsi bersama.Wsalam

No comments:

Post a Comment