Wednesday, July 29, 2009

AL FATIHAH

Al Fatihah untuk arwah Abg Razali (biras suami saya) yang telah kembali ke rahmatullah pada 28 July 09 jam 8.30 mlm akibat serangan strok (sama macam arwah Yasmin Ahmad)

Saya dan suami menziarahi jenazah alahyarham di kediamannya di Taman Putra Ampang jam 11.00 mlm semalam. Walaupun telah ditentukan Allah akan ajal maut setiap mahluk di dunia ini,kita sebagai hambanya perlu berusaha untuk menjaga kesihatan diri di setiap masa dan ketika. Amalan pemakanan yang baik,bersenam, rehat yang cukup dan bukan dalam dunia stress antara tip-tip kesihatan yang sering kita dengar dan baca untuk diamalkan setiap orang.

Tapi cukupkah itu semua jika di dalam tubuh badan kita terkandung toksid dan racun yang tidak boleh dikeluarkan oleh perubatan moden. Fikirkanlah ????

Logik akal saya mengatakan amalan moden hanya memasukkkan ubat-ubatan yang kita sebagai orang awam tidak tahu kandungannya(doktor lebih tahu sbb itu bidang mereka) sedangkan amalan berbekam mengeluarkan darah kotor,peluh dan lendir yang menyekat pengaliran darah dalam tubuh kita. Subhanallah Maha Suci Allah akan nikmat yang diberikan ini.

Saya tidak menolak perubatan moden kerana sesekali saya masih memakan panadol jika hendakkan kesan yang cepat (jika sakit kepala) tapi dalam masa yang sama saya membuang sisa-sisa yang tidak baik dari kesan pengambilan panadol itu dengan berbekam.

Semalam balik dari ziarah, saya dan suami mula mengambil 'blood pressure monitor' dan mengukur kadar bacaan tekanan darah kami. Alhamdullilah bacaan masih diparas minima 130/80 walaupun suami tidak dalam kawalan ubat darah tinggi (stok ubat ada tapi makan bila perlu shj) Amalan berbekam kami jadikan rutin dua minggu sekali. Alhamdullilah.

Fakta tentang strok - ada kaitan dengan tekanan darah tinggi yang tidak terkawal. Sila ke http://www.nasam.org/bahasa/pencegahan menyebabkan strok.php.

Sayangi diri kita, keluarga kita dan sahabat handai kita serta kaum muslimim dan muslimat yang lain dengan meyebarkan ilmu menjaga kesihatan supaya kita mendapat keredahaan Allah S.W.T di dunia dan akhirat.

Wsalam.

No comments:

Post a Comment