Wednesday, July 15, 2009

HAJJAH ZAWIAH BINTI OMAR (MAK SAYA)

Dia lah ibuku dunia dan akhirat.Walaupun dah mencapai usia 67 tahun tapi masih cergas dan begaya. Namun siapalah kita, bila dah dimamah usia sakit pening tak mampu kita elak lagi.

Hajjah Zawiah sakit lutut,dalam-dalam sakit lutut masih mampu bawa kereta ke sana kemari,kerumah anak menantu dan ke mana saja dia nak pergi.(tok mek panggilan dari cucu2 yang seramai 36 0rang).

Mak saya ni kerap turun kl untuk berbekam sebab tulah dia nampak awet muda dan sihat.Sejak saya dah pandai berbekam sayalah jadi sasarannya setiap kali dia datang melawat anak cucu disekitar kl ni.

Berbakti pada bonda sendiri,berkat hidup.Itulah rutin saya, bila dia kerumah saya sessi bekam membekam akan bermula. Saya kerap lakukan bekam dibahagian atas lutut beliau yang selalu kejang dan sakit. Dulu kalau nak turun dari kereta (dia memandu) mesti kena pegang pintu dulu baru boleh berdiri.Sekarang nampak ok je.

Kerap mengadu tak boleh tidur sebab bisa-bisa dalam badan.Bila dah buat rawatan bekam dia akan kata 'aku tak sedar apa-apa pun tido semalam' (lena sangat lah tu).

Bila time cuti sekolah mesti tanya bila nak balik sebab 'mek nak suruh mu bekam' speaking trg.
Selagi hayat dikandung badan saya berusaha untuk membahagiakan dia dengan cara saya. Tiada wang ringgit yang banyak untuk saya berikan padanya, hanya inilah amal bakti saya selagi bonda saya masih ada didunia ini.

Alhamdullilah mak saya masih diberikan Allah kesihatan yang baik walaupun tinggal sorang diri kat kampung nun jauh di pantai timur. Terima kasih Allah.

1 comment:

  1. kat teganu ni susah nak cari juru bekam perempuan yang mahir...dan juga tempat yang steril alat2 dengan betol..saya memang berminat dengan bekam tetapi itulah masalah saya.tq

    ReplyDelete