Tuesday, July 21, 2009

NAJMI DEMAM


Semalam hari Selasa Najmi anak sulung saya demam. Saya dah perasan keadaan dia yang layu dan tak ada selera makan dari hari Isnin lagi. Saya nasihatkan dia supaya berbekam untuk meredakan batuk dan hidung yang berair.

Saya dah tahu jawapannya, mesti' tak nak' sebab dia ni penakut dengan jarum. Hari nak ada suntikan vaksin di sekolah dia minta saya doakan supaya dia tak rasa sakit bila di suntik atau dia nak ponteng sekolah hari tu. Sebagai seorang ibu yang memahami ketakutannnya saya memberikan semangat supaya melawan ketakutan itu sebab dia akan menjadi seorang lelaki dewasa yang satu hari nanti perlu memberi perlindungan pada saya dan adik-adik perempuannya.

Bebalik pada cerita demam, saya biarkan dia melawan batuk dan selsema sambil suruh dia berbekam. Bila saya keluar ke kedai, dia dah mula bekam dadanya dengan bekam angin (saya nampak bekas bekam kat dada dia) Rupanya dengar nasihat juga anak saya ni.Alhamdullilah.

Bila batuk dia dah mula reda dan nampak ok saya ajak dia ke klinik untuk berjumpa doktor. Dia perlukan surat m.c sbb semalam tak sekolah. Doktor kata demam biasa dan nasihatkan banyak minum air.

Walaupun saya yakin rawatan bekam ini boleh meyembuhkan demam anak saya,tapi saya masih bergantung kepada nasihat doktor untuk megenalpasti penyakit lain yang mungkin ada (merujuk kepada H1N1 yan makin menular sekarang). Dengan berbekam + doktor, demam Najmi tak berlarutan dan dia dah kembali sihat serta ke sekolah. Alhamdullilah.

Masa kat klinik saya nampak semua kakitangan dan doktor pakai 'mask'. Dalam hati risau juga
takut ada kes H1N1 ditempat ini. Tapi Allah tempat kita memohon pertolongan,minta dijauhkan segala bencana. Amalkan membaca Al Hayyu ertinya yang hidup (salah satu dari 99 nama Allah) untuk terhindar dari segala penyakit (baca sebanyak 300,000x atau yang mampu)
sumber - dari buku Rahsia Agung 99 Asma Ul Husna.

No comments:

Post a Comment