Sunday, July 19, 2009

KENDURI SUNAT QAWEM ALLIF

Masa cuti sekolah yang lepas, adik saya Maznah buat kenduri sunat anak bujangnya Qawem Allif. Macam biasa kami adik beradik akan berkumpul membaca yassin dan doa selamat sebelum upacara khatan esoknya di hospital.

Adik bongsu saya (Pok Su) mengadu sakit-sakit badan dan isteri dia mengadu sakit perut (gastrik). Disebabkan rumah saya sebelah menyebelah dari rumah kenduri,selesai aja jamuan makan saya mengajak Po Su ke rumah saya untuk berbekam. Mula-mula buat bahagian belakang badan. Saya rasa nak pitam bila darah bewarna hitam dan berlendir keluar dari liang-liang luka yang saya gariskan dibadan Pok Su.Bila saya lapkan dengan tisu dan tunjukkan pada dia, Pok Su minta saya lukakan dalam-dalam biar darah keluar lagi.Saya nasihatkan dia itu bukan cara yang betul dalam berbekam sebab luka yang besar akan merosakkan jaringan darah. Kaedah berbekam boleh dilakukan lagi ditempat yang sama selepas tiga minggu.

Selepas badan saya buatkan dikaki Pok Su,kuasa Allah tiada tandingnya dari garisan luka kecil dikaki dan setelah dipam, darah hitam pekat yang berbuih-buih seakan air coca cola mula keluar. Inilah toksid-toksid yang terkumpul akibat tabiat merokok Pok Su. Saya tanyakan pada Pok Su kalaulah darah kotor ini tidak dibuang apa akan jadi 5 hingga 10tahun akan datang. Masa tu darah ini akan membentuk menjadi kanser atau sebagainya. Nauzubillah.

Sepanjang saya membekam diri sendiri atau orang lain, yang peliknya tiada darah cair yang keluar dari liang luka yang saya buat, Maha Suci Allah yang mambekalkan ilmu ini kepada umat Muhammad dan saya rasa satu kerugian jika kita sebagai umatnya tidak peduli atau tidak mengamalkannya.

Pada isteri Pok Su saya bekamkan bahagian perut yang berasid bagi melegakan kesakitannya. Alhamdullilah sekurang-kurangnya ini satu perubatan alternatif yang ada untuk mambantu dia.

Adik perempuan saya (Mok Ju, dia ni misi) dan suami mula terpengaruh dengan rawatan ini dan membeli satu set alat bekam dari saya begitu juga Pok Su. Saya sarankan supaya mereka rajin melakukannya sendiri dirumah.

Esoknya Mok Ju sms saya 'darah Jai hitam dan pekat' (Jai suami dia juga perokok). Alhamdullilah ada usaha untuk menghindarkan penyakit yang selalu hinggap pada perokok.

Maaf saya tak sertakan gambar dari cerita-cerita ni sebab tak terfikir pun masa tu nak tunjukkan bukti atau berkongsi dengan semua orang. Lain kali InsyaAllah ada.

No comments:

Post a Comment